donderdag 20 juni 2013

Tornadotoren 4

Laatste "verdiep" dat bereikbaar is via de stenen trap.
Dit gedeelte is indrukwekkend, niet alleen voor het oog maar ook voor het oor.
Ik kan het weten want de klok luide juist op het moment dat ik met statief en camera
op een ladderke (ongeveer 4m) naar het volgende "verdiep" opweg was.


De grote klok ongeveer 1300kg als ik het goed voor heb







Het luiden van de klok gebeurt heden niet meer door het zwieren van de klok
zodat de klepel tegen de klok botst maar door een mechanisme dat tegen de klok hamert.
Hier op de foto rechts van de klok











Net boven de klokken hangt een uilenbak. Een nestkastje voor de kerkuil.
De lange houten koker is de inloop pijp, de kerkuil loopt hier zonder probleem door maar een kraai ofzo
kruipt daar voor geen geld doorheen.
De zwarte bak is het eigenlijke woongedeelte.




6 opmerkingen:

  1. Daar was je de weg kwijt zeker he ??????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kwijt ni echt maar ik geraakte er niet goed meer uit, momenteel sukkel ik hard met de knie en dan was het moeilijk om tussen die balken door te kruipen

      Verwijderen
  2. Hoi Andy.

    Wat indrukwekkend die grote klok. Wel makkelijk dat ze niet meer aan het touw hoeven te trekken, wat natuurlijk behoorlijk zwaar werk was.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je mist wel de fun om omhoog getrokken worden door de klok :-)
      Aan het touw trekken deden ze al lang niet meer hoor, ook dit gedeelte was al geautomatiseerd. Werd in het verleden al aangedreven door een elektromotor.
      Je ziet de ketting nog die over een groot wiel loopt op één van de foto's.
      Ik denk dat ze over geschakeld zijn op het "hamer-principe" om de trillingen te vermeiden die het zwieren van zo'n zware massa veroorzaakt.
      Allé dat denk ik maar hé

      Verwijderen
  3. Ik kan me een beetje voorstellen hoe dat klonk. Ik woon vlak naast een kerk, ben wel wat gewend. Maar ooit zat ik op het dak van dit hoge huis de schouw te metsen toen de klok ineens sloeg. Ik lag bijna beneden van het schrikken, wat een geweld!
    Mooie foto's! En zo cool dat de uil een eigen appartement heeft gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zal wel even schrikken geweest zijn. Ik had het geluk dat ik boven de klok was, het klinkt net iets minder als je er boven hangt ipv er onder.

      Verwijderen